środa, 20 lipca 2016

Trening EMS (Elektrostymulacja mięśni)

Dzisiaj chciałam Wam napisać o pewnym doświadczeniu, które zaczęłam tydzień temu (13.07.2016). Zupełnie spontanicznie zgodziłam się na wypróbowanie urządzenia do elektrostymulacji mięśniowej. Głównym patronatem i pomysłodawcą mojego „doświadczenia” jest Andreas z www.max-speed.pl, któremu bardzo dziękuję za zaufanie.






Może ktoś z was słyszał o treningach EMS, a może nawet już trenował z tym urządzeniem?


Ja pierwszy raz z EMS miałam do czynienia po mojej operacji kolana w 2009 roku. Podczas zabiegów rehabilitacyjnych miałam stosowany trening EMS. Nie interesowałam się wtedy tak bardzo fizjoterapią czy typowymi treningami siłowymi, dlatego nawet nie wiedziałam do czego jeszcze można używać EMS.

Co to właściwie jest EMS?

EMS
(Electrical muscle stimulation), czyli elektrostymulacja mięśni polega na stymulowaniu mięśni i nerwów za pomocą urządzenia, które wysyła fale prądu o odpowiedniej długości i natężeniu. Dzięki temu mięsień ulega skurczowi, wykonuje pracę, a to zwiększa jego siłę i masę.

EMS jest znane i wykorzystywane od lat w fizjoterapii, co ma na celu:
- zapobiegać i hamować spazm mięśniowy (mimowolny skurcz mięśni)
- przywrócić utracone funkcje mięśni
- utrzymać lub zwiększyć zakres ruchu w stawach
- profilaktykę w atrofii (zaniku) mięśni
- zwiększyć ukrwienie
- zapobiegać zakrzepom po zabiegach operacyjnych
- pomagać w leczeniu nietrzymania moczu (stymulacja mięśni Kegla)
- przywraca funkcje przy niedowładach połowicznych po udarach mózgu
EMS zalecane jest dla kobiet po porodzie, w celu wzmocnienia mięśni brzucha

EMS jest również stosowane u sportowców wyczynowych podczas: rozgrzewki, treningu siłowego, wytrzymałościowego, regeneracji i po kontuzjach.



OEMdev_schwarz






Jak działa EMS?

Aby zrozumieć działanie EMS musimy mieć świadomość, że w naszym organizmie przepływają impulsy elektryczne. To za sprawą naszego mózgu przez cały układ nerwowy przepływa „prąd”, który pobudza mięśnie do skurczu. Jest to proces fizjologiczny. Dzięki tym procesom możemy się poruszać i również nasze serce może prawidłowo funkcjonować. Częstotliwość impulsów jest mierzona w Hz (w Hercach). Fizjologicznie praca mięśni zachodzi przy częstotliwości od 10 Hz do 50 Hz. Tak dzieje się wewnątrz naszego ciała, a EMS wysyła impulsy z zewnątrz, co również oddziałowuje na pracę naszych mięśni.



Stymulacja urządzeniem EMS i zakres częstotliwości ma bardzo istotne znaczenie.
- częstotliwości w zakresie 1-10 Hz są wykorzystywane do relaksacji i rozluźnienia mięśni. Dzięki temu zwiększa się ukrwienie mięśnia i przyśpiesza się jego regeneracja. Stosowane jest również przy drenażu limfatycznym
- częstotliwości w zakresie 20-50 Hz wykorzystywane są do rozbudowy mięśni i poprawy jego siły. Już przy częstotliwośći 20 Hz zauważa się wzrost włókien wolnych w mięśniu
- częstotliwości w zakresie 60-100 Hz powodują zwiększenie masy i objętości mięśnia

Wykorzystywanie treningu EMS w nadwadze i otyłości
Treningi EMS są coraz bardziej znane w świecie fitness i wykorzystuje się je częściej wśród osób z problemem nadwagi i otyłości.

Czy to rzeczywiście działa?

Trening EMS trwa od 15 do 30 minut, w zależności od zaawansowania i naszej kondycji. Intensywność impulsów jest też dobierana do treningu i osoby trenującej.

W przypadku spalania tkanki tłuszczowej EMS nie ma bezpośredniego wpływu na jej utratę. Zadaniem EMS jest pobudzenie i zwiększenie masy mięśniowej, co powoduje zwiększenie się zapotrzebowania kalorycznego. Zatem jeśli stymulujemy nasze mięśnie do wzrostu, zwiększa się spalanie kcal i to pośrednio wpływa na spalanie tkanki tłuszczowej. Osoby, które nie ćwiczą regularnie, bo nie mają czasu, a celem ich jest uksztautowanie sylwtki i poprawa wyglądu POLECAM rozpoczęcie swoich treningów właśnie od Treningu EMS. Regularne treningi EMS już raz w tygodniu 20 minut mogą wspomóc proces odchudzania. Skupiając się dodatkowo na zdrowym racjonalnym odżywianiu można osiągnąć utratę tkanki tłuszczowej dużo szybciej.

Dla osób już trenujących EMS może być ciekawym uzupełnieniem treningów.





Moje doświadczenie !!

Ja mam za sobą 2 treningi EMS po 15 minut.  Zaplanowane mamy treningi raz w tygodniu po 20 minut przez okres 6 tygodni. Będzie to dla mnie uzupełnienie mojej aktywności fizycznej i treningów fitness.

Sama nie wiem, czego się spodziewać. Nie planuję utraty tkanki tłuszczowej, a przynajmniej nie to jest moim celem. Jestem ciekawa moich wyników. Być może wzmocni się moja masa mięśniową? Zobaczymy.

PIERWSZY TRENING EMS odbył się w środę 13. Lipca. Trwał 15 minut.

Przed treningiem wykonaliśmy analizę składu ciała metodą BIA (Bioimpedancja Elektryczna).


BIA
Obecna masa ciała to:
54 kg
Wzrost: 160 cm
Tkanka tłuszczowa: 17,4 %
Masa mieśniowa: 25,8 kg
OBWODY
Talia:
73 cm
Biodra: 89 cm
Udo P.: 54 cm
Biceps P.: 26 cm

Winiki możecie zobaczyć na zdjęciu poniżej




SPOSTRZEŻENIA:

1 Trening EMS środa 13.07:
po pierwszym treningu spałam jak dziecko, czułam się bardzo zmęczona. Trening wykonaliśmy wieczorem koło godziny 19. Tego dnia z rana koło godz. 7 byłam na 40 minutowym treningu biegowym. Ogólnie przebiegłam 6 km. Rzadko mam dwa treningi w ciągu dnia, więc pewnie dlatego tak to na mnie wpłynęło. Następnego dnia w czwartek miałam wolne od ćwiczeń.

2. Trening EMS poniedziałek 18.07: Wczoraj był kolejny trening, 15 minut. Przed tym treningiem miałam dzień przerwy. W sobotę byłam na treningu Cross Fit, ale tak to zaplanowałam, że niedzielę zrobiłam wolną, aby dać czas moim mięśniom na odpoczynek. Dzisiaj czuję lekko uda i bicepsy, ale ogólnie nie byłam bardzo zmęczona.

Jak się przygotować do treningu i co jest ważne w naszym odżywianiu będę Wam pisać w kolejnych postach.


Piśmiennictwo:
1. Straburzyńska-Lupa, G. Straburzyński A.: Fizjoterapia. PZWL, Warszawa 2003
2. Mika T., Kasprzak W.: Fizykoterapia. PZWL 2001
3. A. Kwolek, A. Orzeł, A. Wojtyna, M. Majka,: Wykorzystanie przezskórnej elektrostymulacji prądami o częstotliwości od 3 do 60 Hz w rehabilitacji pacjentów z niedowładem połowicznym po udarze mózgu, Oddział Rehabilitacji, Szpital Wojewódzki nr 2 w Rzeszowie, ul. Lwowska 60 Instytut Fizjoterapii Uniwersytetu Rzeszowskiego
4. Prof. A. Pupka, Elektrostymulacja w sportach wytrzymałościowych, www.magazynbiegacza.pl
5. www.max-speed.pl
6. www.medyczny-blog.pl


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz